nathalia.reismee.nl

Yoga of Enjera

Vandaag ging de wekker al weer veel te snel. Het was weleens waar 10:30 uur maar ik had niet echt lang geslapen. Ik wilde ook niet te lang op mijn bed blijven liggen want vanmiddag wilde ik nog wel iets van Delhi zien. Lang zou ik niet in Delhi verblijven. Morgen zou ik naar Rishikesh gaan. Een stad ten noorden van Delhi. Ik bestelde een ontbijtje in het hotel, lekker westers; Gekookte eieren met tomaat. In de tussentijd regelde ik een hotel in Rishikesh. De volgende morgen zou ik een bus hierheen nemen. De rit zou volgens de reisgids 5 tot 7 uur duren. Ik ging dus maar van dat laatste uit. Ik was ten slotte in India. S'middags nam ik een "tuktuk" richting een markt gebied genaamd Chandni Chowk. De tuktuks noemen ze hier trouwens auto's. Het klinkt bijna het zelfde zoals wij auto zeggen maar uiteraard met een hindi accent. Ik liep wat rond en maakte wat foto's. Op internet had ik een yogaschool gevonden. Ze gaven Ashtanga yoga, de yoga die ik thuis ook beoefen. 18:00 uur zou de les beginnen. Ik was er achter gekomen dat ik toch niet alles bij me had. Ik was me SD-kaartje voor mijn camera vergeten met 132 GB. Ik was opzoek gegaan naar soon soort gelijk kaartje maar dit was op deze markt kennelijk niet te krijgen. Dan maar 64 GB. Bijna net zo duur als in Nederland maar goed.. Ik vroeg het personeel van het winkeltje/marktkraam hoe ik het snelste bij de yogaschool kon komen. Het was in een andere wijk dus moest sowieso een stukje reizen. Ze adviseerde de metro te nemen. Dit was kennelijk een stuk goedkoper. Ik besloot dit dus te doen en dit bleek ook het geval. Ik betaalde 20 roepies voor een metrokaartje. Na 9 haltes stapte ik uit. Al snel werd ik aangesproken door een jongen. Hij zag er niet echt uit als een Indiër en ook had hij alles behalve een hindi accent. Het bleek een Etiopische student te zijn, Shishay. Hij vroeg me of hij mij ergens mee kon helpen. Dit kwam mooi uit want ik had geen idee welke kant ik op moest voor de yoga studio. Hij liet het adres, wat ik bij mij had, aan een van de auto chaffeurs zien. Er werd wat in het hindi gezegd en wat gewezen. Het bleek dichtbij te zjn. De yogales zou om 18:00 beginnen en het was pas 17:00 uur. Shishay vroeg me af ik nog even een chai thee met hem wilde drinken. Nouja, waarom ook niet. Ik moest toch nog even wachten. We praten wat over Ethiopië en over zijn studie. Thuis maak ik vaak een Ethiopisch pannenkoek van Teffmeel. Dit noemen ze Enjera. Toen ik dat vertelde keek Shishay me erg verbaast aan. Jij kent Enjera! Hij had nooit iemand, buiten Ethiopië, gesproken die wist wat Enjera was. Hij vertelde dat bij de Ethiopische Ambassade een cultuureel centrum was en dat hier ook een restaurant was. Hier konden we Enjera gaan eten als ik wilde. Toen moest ik dus kiezen. Yoga of Enjera, Yoga of Enjera? Ik besloot toch voor de Enjera te gaan. Yoga zou ik de aankomende maanden nog wel vaker gaan doen. Die Enjera zou toch wat lastiger worden hier in India. Op naar de Ethiopische ambassade dus. We moesten er met de auto heen, het was spits dus het duurde aardig lang. Toen we aankwamen liet Shishay het cultuureelcentrum zien. Hij vertelde wat over de foto's die er hingen en de ethiopische gebruiken. Erg leuk! Hierna gingen we het restaurant binnen. Shishey legde uit wat de gerechten allemaal inhielden en we bestelde een kikkererwten curry, met Enjera natuurlijk! Het was erg lekker! De Enjera was alleen van rijst en gierstmeel gemaakt in plaats van teff, dit hadden ze in India niet. Toen ik Shisley vroeg hoe ze de Enjera in Ethiopië maakte vroeg hij of ik anders naar de keuken wilde om te zien hoe ze het maakte. Nou dat wilde ik natuurlijk wel! In de keuken was de kok,een Ethiopische vrouw, net een Enjera aan het maken. Ze vond het super leuk dat ik wilde komen kijken en legde dan ook super enthousiast uit hoe je de pannenkoek moet maken. Het is een heel proces van een aantal dagen waarbij het deeg moet gisten. Aangezien ze alles in een beetje gebrekkig Engels vertelde schreef Shisley het voor mij op. Mooi, dat ging ik thuis dus ook zo doen! De avond was snel voorbij gegaan. Ik nam afscheid van Shisley en nam een auto richting het hotel.Hier snel me bed in want de volgende morgen wilde ik op tijd de bus nemen richting Rishikesh. Het was in ieder geval een zeer geslaagde eerste avond geweest..

Reacties

Reacties

Janine

Super leuk om te lezen! Geniet ervan!

Kees

Net in geland en Nathalia zit al weer aan de pannenkoeken met kikkererwten, het zal niet waar zijn!
Ben benieuwd wat we nog meer voorgeschoteld krijgen op deze culinaire reis door India. Veel plezier verder!

M schapkun

leuk verhaal
En toch weer wat vergeten!!!
Groetjes xxx

Natascha

Leuk om je verhalen weer te lezen, Groetjes

Marc Simmelink

Alweer een pannekoek! Het ziet ernaar uit dat elke cultuur zijn platte gerecht heeft. Maandag weer naar tai chi en dan de ochtend met veel plezier de 1004. Gr marc

leila

Net wat je moeder zeg, toch weer wat vergeten dat komt bekent voor hahhah. Veel plezier morgen!! Xxx

Desiree Groenland

Wat geweldig om je zo te volgen! Ik geniet van je avonturen! Blijf genieten!!

Nanda

fijn dat je het naar je zin hebt veel plezier nog en niet te veel pannenkoeken eten he xx

jolanda

wat een leuke dag weer ,het is toch super als je zo onverwachts met leuke mensen in contact komt en tuurlijk de tijd voor de yoga komt wel xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!