nathalia.reismee.nl

Rishikesh deel 2

Dag 4

Vandaag zou de yoga in een andere Shala zijn. Kamal zou de les geven. De les begon om 08:30 uur. Redelijk laat vond ik. Vaak word Ashtanga een stuk vroeger gegeven. Bij aankomst in de andere yogashala werd ik verrast hoe groot deze was. Zeker in vergelijking met de Shala waar ik de afgelopen dagen was geweest. Het was er ook een stuk drukker. Kamal gaf een docenten opleiding dus veel van de mensen die er waren volgde deze training. Ik werd verrast het niveau van de les. Ik had vorig jaar een aantal yoga lessen gevolgd die eigelijk niet veel voorstelde maar na deze was ik toch echt redelijk uitgeput. Voldaan liep ik de shala uit. Voordat ik terug liep naar het guesthouse nam ik eerst weer een thee bij The Office. Overdag deed ik niet echt veel, gewoon lekker relaxen. Savond's ging met Vik in een organic café eten, genaamd Peramid. Het was in de wijk Lasam Jhula dus we moesten hier eerst heen lopen. Het voordeel van de wijk Swarg Ashram is dat het er een stuk rustiger is en veel minde toeristen. Het nadeel is daarmee wel dat de meeste restaurantjes In Lakshman Jhula te vinden zijn. De Indiërs eten nou eenmaal het liefst Indiaas voedsel. Al wilt de nieuwe generatie het liefst sanwiches, pasta en alles wat maar westers is. Het café zag er super leuk uit. Om het restaurant te bereiken moesten we een stijl stuk omhoog lopen. Het uitzicht was daarom ontzettend mooi. De kruiden die ze gebruikte kwamen uit de tuin die om het restaurant heen liep. In het restauarant plofte we neer in de loungekussens. Het was een fijne plek. Tegenover ons zat de "DJ" haha. Dat is in ieder geval wat er op het bordje geschreven was wat naast hem lag. Hij had een laptop voor zich waar hij kennelijk de mooie en rustige muziek mee regelde. De man zelf had lang grijs haar en waarschijnlijk een kunstoog of iets. Eén van de twee ogen bewoog in ieder geval niet mee. Vriendelijk lachte hij naar ons. We bestelde de Pyramid salad. Dit was de reden dat we hier heen waren gekomen. Vik had me erover verteld en ik moest en zou de salade eten. Na een tijdje kregen we deze dus ook voorgeschoteld. De salade heet niet voor niets pyramid salad. Alle groentes waren opgestapeld in de vorm van een piramide. Leuk maar ook super lekker en gezond, zelf spirulina door de dressing! (voor degene die niet weten wat dat is, ik zal jullie verdere details besparen). Later bestelde we nog super lekker Palak. Mijn lievelingscurry gemaakt van spinazie. Laat in de avond liepen we terug over het pas was achter de questhouses langs loop. Je kon alle geluiden uit het bos horen. Wat was dit toch een mooie plek!

Dag 5

S'ochtend de tweede yogales bij Kamal. Hierna liep ik richting Moondance cafe voor mijn ontbijt. Vik had verteld dat ze hier eieren hadden. Omdat Rishikesh een heilige plek is wordt hier geen vlees en vis gegeten. In swargashram ook geen eieren. Dit café hadden ze dus we eierenl. Net op de menukaart maar wel als je erom vroeg. Sinds ik hier was had ik nog geen vlees, vis of eieren gegeten. Opzich mis ik er niets aan alleen als je veel beweeg moet je ook genoeg eiwitten binnen krijgen en aangezien de yogales behoorlijk zwaar was geweest, bestond mijn ontbijt dus uit eieren. Vandaag was een warme dag. De luchtvochtigheid was erg hoog. Ik had gedoucht en liep het hotel uit. Dat douchen had niet veel uitgemaakt want na 5 minuten was ik alweer bezweet. Smiddags ging ik weer terug naar Moondance cafe. Hier sprak ik met twee andere meiden over de yogalessen in de omgeving . Rishikesh is eigelijk zoon beetje dé yogahoofstad van de wereld. Bijna alles draait hier om yoga. Veel mensen komen hier dan ook voor docentenopleidingen. Waarschijnlijk ook daarom dat de sfeer hier zo relax is. Savonds at ik nog wat in een kleine restaurantje genaamd Tiptop, ook zij hadden super mooi uitzicht over de Ganges. Ik was nog niet zo lang in India maar de dagen leken alweer voorbij te vliegen. Ik heb zoon idee dat de aankomende 4 maanden bijzonder snel voorbij zullen gaan..

Dag 6

Na de yoga ontbijtte ik in The Office. Vik was hier ook, of eigelijk die is bijna altijd in The Office te vinden. Hij komt vaak in Rishikesh en Krishna is een vriend. Krishan is samen met zijn vader de eigenaar van the Office. Krishna is altijd vrolijk en hij maakt altijd grapjes. Het lijkt soms net of hij te veel gedronken heeft. Het is dat ik beter weet omdat er in Rishikesh moeilijk aan alcohol te komen is, maar zijn gedrag komt redelijk overeen haha! Ik praatte met Vik, en de andere toeristen die bij de office aan het ontbijtten waren, over het vrijwilligerswerk in India. Vik wist een weeshuis dichtbij de wijk Lakhsam Jhula. Hier is een restaurant bijgebouwd waar de kinderen in het weeshuis van onderhouden worden. Dat klonk zo goed dus besloten we hier geen te gaan om te lunchen en daarna naar watervallen te gaan.. We liepen de weg naar Lakshman jhula. Hier staken we doormiddel van één van de hangbruggen de Ganges over. Vervolgens liepen we een weg omhoog waardoor we geweldig uitzicht hadden over de brug en de andere kant van de het water. Alle gekleurde questhouses en tempels zagen er vanaf hier nog mooier uit. We liepen een tijdje door smalle straatjes langs de huisjes van de lokale bevolking. Toen we aankwamen keken we elkaar aan. Shit! De Orphange was dicht! Ik had er echt naar uitgekeken en precies nu was het dicht. Er kwam een man de tuin in gelopen. Hij vertelde dat ze pas volgende maand open gingen. Dat was balen! We liepen de weg weer terug. We zouden dus maar naar een andere restaurantje zoeken. Vik wist gelukkig nog een leuke aan de andere kant van het water. Het was een goed alternatief want het was mooie plek. Het restaurant was hoog tegen de rotsen van de Ganges gebouwd waardoor het uitzicht ontzettend mooi was. Het eten was ook nog eens goed dus dat kwam mooit uit. Doordat het behoorlijk warm was vandaag en de door wandeling naar het weeshuis hadden we eigelijk geen zin meer om naar de watervallen te gaan dus bleven we net voordat het donker werd in het restuarantje zitten. Hierna liepen we terug naar onze questhouse. Onderweg kwam ik twee meiden tegen die ook de yogalessen bij kamal volgde. Ze kwamen net uit een massage. Ik had de afgelopen maanden al last van mijn heup gehad. Waarschijnlijk overbelast/overstrekt tijdens de yoga. Elke keer als ik dacht dat het weg leek te gaan was te pijn weer terug gekomen. Ik was al bij de osteopaat geweest maar niets leek te helpen. Zeker omdat ik nu elke dag de yogalessen volgde en ontzettend veel wandelende was de pijn weer erger geworden. Eén van de meiden had een zelfde soort pijn en was daarom naar een masseur geweest. Ze adviseerde mij het zelfde te doen. Het was een goede massage geweest. Ik besloot dus ook een afspraak voor de volgende dag te maken. Een massage is nooit verkeerd natuurlijk. S'avonds wilde ik parotha eten. Eén van de indiaanse platte witte broden. Je dit eet uiteraard met een indiaanse curry. Tot nu toe had ik alleen nog maar in de vrij westerse restaurantjes gegeten dus vroeg ik Krishna, van The Office, waar de lokale indiërs paratha eten. Dit bleek in een mini restaurantje aan de overkant van het water. Ze hadden een kleine menukaart wat bestond uit rijst, indiaans brood en een paar indiaanse curry's. Ze waren kennelijk de enige in de omgeving die een kleioven gebruikte om de paratha in te maken. Ik bestelde de paratha en mattar paneer. Een curry met erwten en paneer, een indiaanse kaas. Ook voor Krishna nam ik paratha mee. We aten het op het terrasje van The Office. Krishna vertelde over zijn overleden broer. Hij had een hersenbeschadiging opgelopen tijdens een ongeval en hier een jaar geleden aan overleden. Hij was pas 31 jaar geweest. Ik zag dat Krishna het hier nog moeilijk mee had. Ik heb eigenlijk veel bewondering hoe hij leeft. Hij werkt misschien wel 12 uur op een dag, 7 dagen in de week maar nog steeds is een zo'n aardig en vrolijk persoon. Ik besefte maar weer hoeveel geluk ik had, dat ik hier kon zijn. We hadden laat gegeten dus na het eten ging ik terug naar het questhouse en me bed in. Morgen weer een nieuwe dag in Rishikesh..

Dag 7

Vandaag begon de dag uiteraard weer met yoga. Om 14:00 uur had ik de afspraak voor de massage gemaakt. Ik had geen zin om het stuk naar Lakshman jhula opnieuw te lopen dus besloot ik een taxi-jeep te nemen. De Taxistandplaats is tegenover Moondance café. Ik liep dus het straatje langs te Ganges over en vervolgens omhoog naar de standplaats. Ze vroegen 80 roepies voor een ritje van 3 minuten. Dit ging ik dus niet doen. Ik besloot een stukje verder te lopen en onderweg een taxi te krijgen. Dit was niet echt nodig want na een paar minuten stopte een taxi met dezelfde chauffeur en vroeg of 20 riepies wel goed was. Kijk, dat klonk beter! na een paar minuten stapte ik alweer uit de taxi. Het is namelijk maar 1,5 kilometer. Ik moest even zoeken waar de massagesaon ook alweer was. Tatva massage was de naam van de salon. Iedereen in de omgeving kende het kennelijk dus ik had het snel gevonden. Meestal is het de bedoeling dat een massage relaxed is. Deze was alles behalve relax! Alles deed pijn. Ik voelde nu weer hoeveel spieren ons lichaam eigenlijk heeft! Opzich ook niet zo gek dat alles vrij gespannen was. De afgelopen dagen was elke dagen naar de yoga geweest en veel gewandeld. Dat was goed te voelen want toen hij op de spieren in mijn kuiten drukte kwam ik misschien wel een meter van de massage tafel los! De massage zou me lichaam in ieder geval wel goed doen. Over twee dagen zou ik weer terug komen.

de zon gaat hier vrij vroeg onder. Rond 18:00 uur. Vik had verteld over een plek waar je mooi uitzicht bij zonsondergang had. Hier wilde ik graag heen om foto's te maken. Het was vlakbij het questhouse. Het was een beetje afgelegen en daarom ook zo mooi. Hier en daar waren wat mensen aan het mediteren en zaten de baba's langs de waterkant van de Ganges. Het uitzicht was ontzettend mooi! Ik keek uit op een stuk bos wat overliep in rotsen. Hier zat een hele apen familie. Toen ik heel stil zat kwamen deze super dichtbij zonder dat ze aandacht voor mij hadden. Het geluid van de stilte was geweldig. Helemaal stil was het niet want het geluid van de dieren uit het bos en het stroomende water van de ganges maakte de omgeving zo magisch. Nog magischer werd het toen aan de overkant van de Ganges de Puja's begonnen. Dit is een hindoe ritueel. Een offering naar god, dit kan van alles zijn. Er klonk geluid van een bel en er werden mantra's gezonden. De omgeving hier is zo puur en daar was dit moment absoluut een goed voorbeeld van..

savonds bestelde ik een salade in Moondance café. Het was een salade met kikkererwten. Kikkererwten eet ik thuis ook, alleen waren deze behoorlijk hard en leken nog rauw. Ik besloot ze toch op te eten. Ik weet niet of het alleen de kikkererwten waren of de gehele salade maar het was kennelijk geen goed idee geweest. Snachts kreeg ik ontzettend last van me buik en zat daardoor aardig vaak op het toilet!

Dag 8

Vandaag was een fijn yogales geweest. Ik wilde eigenlijk nog niet weg uit Rishikesh. Het was hier zo fijn. De gehele zweer, de yoga, het mooie uitzicht over de ganges! En waarom ook niet; Ik besloot gewoon langer te blijven! Ik had al wel mijn vliegicket naar Nepal geboekt maar Vik had verteld dat ik dit gewoon kon annuleren. Dit wist ik niet. Het zou me alleen 10 euro kosten. De vlucht was totaal 70 euro geweest dus dat viel mee. Als ik een week later zou vliegen zou de vlucht 60 euro zijn dus er was geen verschil. Het voelde goed dat ik hier nog wat langer kon blijven. Tijdens het ontbijt bij The Office had ik met Ruben gesproken. Een Duitser. Hij verbleef net als Vik in de Parmarth Neketan Ashram. een van de vele Ashram's in de omgeving. Ik was hier elke dag voorbijgelopen maar dacht eigenlijk dat hier alleen maar Indiërs verbleven. Het is echt een mega groot complex. Ze hebben misschien wel ruimte voor 1000 man. Voor de Ashram is een plek waar elke dag de Puja's gehouden worden. Dit gebeurd rond 18:00 uur. De Baba's doen dan trouwens allemaal een Puja en gaan hierna eten. Omdat ik langer zou blijven in Rishikesh leek me het leuk om ook in de ashram te verblijven. Het had toch meer indiaase sfeer dan het moderne questhouse waar ik nu verbleef en het was ook nog eens goedkoper. Vik had me een telefoonnummer gegeven wat ik kon bellen. Nomaal moet je via internet reserveren maar misschien zou het zo ook lukken. Een kamer in de ashram krijgen ligt allemaal een beetje ingewikkeld. Hoe belangerijker je bent en hoe meer invloed je heb, hoe betere kamer ze je geven. Of anders misschien helemaal niet. Een Nederlanse toerist vinden nu niet echt belangrijk. Toen ik het nummer belde en vroeg of ik een kamer kon krijgen vertelde de man dat ik gewoon kon komen en dat er genoeg kamers vrij waren. Dat leek simpel te gaan!

Mijn lunch at ik in Healty Café. Ik had het bordje al een paar keer zien hangen en de naam klonk goed. Ik werd zo blij van de menukaart! Had ik dit maar eerder geweten, ze hadden hier veel van wat ik thuis ook at. Weleens waar met een indiaans tintje maar super fijn eten voor mijn darmen! Ik was daar blij mee omdat mijn darmen nog steeds niet in orde waren.

Ik ging weer naar de plek waar ik de dag ervoor ook de zonsondergang had gezien. Ik stopte iets eerder. dan de dag ervoor. Aan de overkant bleek een crematie plaats te vinden. Die gaan er uiteraard anders aan toe dan bij ons. Hier word een stapel van hout gemaakt en het lichaam opgelegd. De stapel wordt vervolgens in brand gestoken. Krishna had me de avond ervoor vertelde hoe hij dit bij de crematie van zijn broer had gedaan. Het moet toch raar zijn je eigen broer in brand te moeten steken en hem vervolgens te zien verbranden. Dit is voor de hindoe's een ritueel wat bij het leven hoort. Toen de zoon onderging liep ik naar de Parmarth Neketan Ashram waar Vik was. We zouden een jeep-taxi nemen en weer naar Peramid cafe gaan om daar te eten. Ik kon het goed vinden met Vik. Het is leuk dat hij zoveel kan uitleggen over de indiaanse cultuur. Al snapte hij soms ook niet waar sommige vreemde gewoontes vandaan komen. Omdat mijn darmen nog steeds niet in orde waren bestelde ik palak met gekookte aardappels. Het resultaat is dan een soort van spinazieprakkie! Toen het eten kwam keek ik vreemd naar het dienblad. Ik had gevraagd om gekookte aardappels. Het resultaat was 1 zielige gekookte aardappel in een mini kommentje. Ik leek net of ik in de maling genomen werd maar aan het gezicht van de seveerder te zien leek dit niet geval. Ik kon er niets aan doen maar ik moest er hard om lachen! Haha waarom 1 kleine zielige aardappel als je gewoon gekookte aardappels vraag in plaats van rijst. Vik legde in Hindi uit wat ik bedoelde en dit zouden ze gaan maken. Dit lukte uiteindelijk, weleens waar een mini portie dus ik bestelde een tweede. Het was dus gelukt om gekookte aardappels te eten! Na het eten liepen we weer terug naar het questhouse. Het was vanacht volle maan. De weg was eindelijk vrij donker maar de maan zorgde voor veel verlichting. Morgenochtend zou er geen yoga zijn. In de asthanga yoga heb je een rustdag op de dag na volle moon. Dit heeft met de energie te maken. Morgen zou ik dus proberen wat uit te slapen en vervolgens naar de Ashram te gaan voor een kamer.

Dag 9

Ik werd om 08:00 uur wakker. Ik had eindelijk wat langer kunnen slapen vandaag. Ik was elke dag vroeg wakker geworden en ik was inmiddels best moe door het te weinig slapen. Hierna liep ik naar The Office voor mijn dagelijkse smoothie en ging naar de ATM om geld te pinnen. In Delhi was het niet gelukt om geld te pinnen met mijn pinpas en had ik mijn creditcard moeten gebruiken. Hier werkte me andere pas gelukkig wel. Op de terug weg liep ik naar de Ashram voor een kamer. Ik liep de receptie binnen, die ik overigens niet direct kon vinden. Er stonden een aantal tafels waar wat mannen achter zaten. Ik sprak één van hen aan en gaf aan te komen voor een kamer. Er was één kort antwoord: We zijn vol. Ik keek de man aan. Deze was alweer voornemens iets anders te gaan doen. Ik zei gisteren gebeld te hebben en er was verteld dat ik kon komen en dat er meer dan genoeg kamers vrij waren dus ik niet hoefde te reserveren. Dan moest ik dat nummer nog maar is bellen was het antwoord. Nou dit was dus precies één van de vreemde gewoontes war Vik over had verteld. Er was geen logica voor het gedrag van de man, er waren absoluut vrije kamers. Ik besloot het telefoonummer inderdaad nog een keer te bellen. Er werd na de tweede keer bellen opgenomen. Ik legde het verhaal aan de man uit. De man gaf me een naam van één van de mannen achter de tafels, hij zou me helpen.. Terug in de receptie vroeg ik naar de naam. Ik gaf ook bij hem aan te komen voor een kamer. Hij vroeg waar mijn bagage was. Dit lag natuurlijk nog in het questhouse maar ik wist dat dit niet het goede antwoord zou zijn. Ik zei dat ik dit bij een vriend had gelegd en eerst kwam voor een kamer. ook vroeg hij voor hoelang ik wilde blijven. Ik zei ongeveer 4 nachten. ik wist helemaal nog niet hoelang ik zou blijven aangezien ik nog een nieuw vliegticket naar nepal moest boeken.Toch wist ik dat ook dit niet het goede antwoord zou zijn om een kamer te krijgen. De man keek mij even aan en gaf me hierna een formulier waar ik mijn gegevens op moest invullen. Het leek te zijn gelukt, een kamer in de Parmarth Neketan Ashram. Nadat alles was ingevuld en gecontroleerd, kreeg de man een andere houding. Opeens vertelde hij enthousiast over alle dingen waar ik gebruik van kon maken zoals het restaurant ,de yoga en de satsang. Satsang is een samenkomen waarbij er gesproken word over religie en /of mantra of gebeden gezongen worden. Een jongen kwam me ophalen om me naar mij kamer te brengen. Ik was benieuwd. Omdat het een mega complex is moesten we een stuk lopen. We liepen langs de mooie rustige tuin en langs de yogashala. We liepen in één van de vele gebouwen een trap omhoog. De jongen opende de deur. Oke, ik zag een twee bedden en.. geen deur voor de badkamer. Waar is de badkamer? Die bleek buiten en bleek een gezamelijke. Dat was niet de bedoeling geweest. Een goedkope kamer was fijn maar zoon goedekope kamer was niet nodig. We liepen terug naar de receptie. Ik was benieuwd hoe dit ging aflopen. Bij de receptie zat ook de man die me de eerste keer had weggestuurd. Nu maar hopen dat ik alsnog een andere kon krijgen. Er werd druk in het Hindi gepraat. Na 15 minuten gaf de man me een sleutel en legde uit waar deze kamer was. Ik moest maar kijken of ik deze wel wilde. Dit ging ik dus maar doen. Deze kamer was wel dicht bij de receptie. Deze kamer was prima! Eigenlijk beter dan verwacht! Snel liep ik met de sleutel terug naar het questhouse om daar me tassen op te halen. Gelukkig hoefde ik pas om 12:00 uur uit te checken. Het was inmiddels 11:15, een kamer krijgen was dus inderdaad niet zo makkelijk geweest. Snel legde ik mijn spullen in de kamer en liep richting Healty café. Ik had inmiddels honger gekregen dus zou daar mijn ontbijt eten. Hierna moest ik snel de jeep-taxi nemen om op tijd bij de massage te zijn. ik had een tweede afspraak gemaakt om 13:00 uur. Gelukkig was ik op tijd. De massage was beter! mijn spieren waren niet meer zo pijnlijk en kon ook relaxen. Toch fijn tijdens een massage..

De rest van de dag bleef ik in Healty café. Ik liep namelijk achter met deze bloq dus besloot ik dit wat bij de schrijven of nouja, tikken. Tergelijke tijd at ik wortelsoep, een gekookte wortel salade en gierst. Een van de granen die ik thuis ook at. Hier waren mijn darmen blij mee, het ging gelijk een stuk beter. Om 20:15 uur liep ik terug naar de Ashram. De eerste nacht in Parmarth Neketan Ashram..

Reacties

Reacties

M schapkun

hahahha nathalia lekker lang verhaal!!!
Maar wel weer leuk om te lezen groetjes xxx

Leila

Weer leuke verhalen Naat!! En het eten pas goed in jouw straatje. Wat raar dat je de eerste keer geen kamer kon krijgen, maar de aanhouder wint!! dikke kus van ons! Xxx

Kees

kikkererwten, harde kikkererwten, die worden de groene draad in het (leuke)verhaal! Maar zo te lezen ben je lekker in je element. Fijn hoor voor je, genieten maar!

Natascha

Wat is het leuk om je verhalen te lezen en dat je weer van alles mee maakt. Geniet er maar van. Gr.

Jan en Marry Vink

Mooi geschreven Nathalia. Ik kan mij best wel voorstellen dat het nachtwerk wordt als je alles schrijft wat er zoal op een dag gebeurt. Maar mij verveeld het niet hoor het is leuk om je verslagen te lezen. Groetjes van ons.

Dennis

Wat doe je weer een hoop en vaak vroeg je bed uit. Geniet vooral ook van de relaxmomenten en natuurlijk van het eten. Veel plezier.

Marc Simmelink

Hey Nathalia,
Wat zijn nu weer Baba"s? Ik voel mij goed als je schrijft hoe magisch de sfeer is tp. Heerlijk genieten van de natuur.
Heb je al een reisgenoot? Voorzichtig met dat eenzijdige voedsel. Ik las dat je weer een pannenkoek gegeten hebt. Groeten van iedereen en mijzelf natuurlijk!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!