nathalia.reismee.nl

Op naar Rishikesh

Ik werd vandaag op tijd wakker om de bus naar Rishikesh te nemen. Ik pakte me spullen in en checkte uit. Het hotel had een auto voor me geregeld die me naar het busstation zou brengen. Ik zou de bus van 10:00 uur nemen. In het hotel hadden ze rijst met komkommer voor me gemaakt. Dit was vandaag me ontbijt en zou ik op het busstation eten. ik durfde het nog niet aan om me darmen direct te veel Indiaans voedsel te geven. Al was de verleiding groot, alles wat op straat verkocht wordt ziet er zo lekker uit! Ik had verwacht op het busstation in een lange rij terecht te komen om een busticket te kopen. Dit was niet het geval. Dat was erg fijn want ik kon me nog maar al te goed herinneren hoe het vorig jaar in Delhi was gegaan op het treinstation. Ik kon het ticket zelfs gewoon in de bus kopen. Ik liep naar de entreehal en ging daar zitten. Ik moest nog 30 minuten wachten. Uiteraard kwamen de bedelende kinderen direct op me af. Als je ze negeerd gaan ze vanzelf weg. Ik zal niet zeggen dat deze kinderen omkomen in het geld maar zo arm als ze zich voordoen zijn ze vaak niet. Vaak worden deze kinderen op pad gestuurd, door ouders of een georganiseerd bende, om te gaan bedelen. De vegen op hun gezicht lijken soms zelfs "geschminkt". Na 25 minuten liep ik naar de halte waar de bus naar Rishikesh moest komen. Hij was er al. Dat viel mee! Ik kocht een kaartje en laadde mijn tas in. Het was lekker rustig in de bus en voor indiaanse begrippen een aardig luxe bus. We vetrokken vrij snel. Eerst het centrum van delhi uit, vervolgens langs de sloppenwijken die buiten het stadcentrum liggen en dit ging weer over in het platteland. We kwamen door kleine dorpjes waar moslim gemeenschappen leven en overal stalletjes met groente en fruit stonden. Ik was nog steeds best moe dus ik sliep de halve rit. De tijd ging hierdoor wel lekker snel. Na 7 uur kwamen we aan bij het busstation van Rishikesh. Ik stapte uit de bus en er werd direct door twee autochauffeurs gevraagd waar ik heen moest. Ik zou naar de wijk Swarg ashram gaan. Rishikesh is een heilige stad voor de Hindoe's. Dit omdat de heilige rivier de Ganges er doorheen loopt. Het ligt aan de voet van het Himalaya gebergte. Iets ten noorden van de stad zelf lig het gebied met hotels, questhouses en Ashrams. Een Ashram is een indiaanse naam voor een plek waar je samen komt. Het is een breed begrip maar vaak word deze plek gebruikt voor het bestuderen van religie en/of spirutuele doeleinden zoals yoga, meditatie en het zingen van mantra's. Een mantra is dan weer een soort van gebed, om het allemaal maar even makkelijk uit te leggen. Het toeristische gebied van Rishikesh heet Lakshman Jhula. Ik zou dus naar de iets zuiderlijker gelegen wijk Swarg Ashram gaan. Hier zou namelijk een yoga school zijn waar ik elke ochtend Ashtanga yoga wilde gaan volgen. Ik vroeg de auto chauffeur me hier heen te brengen. Hij bracht me in 10 minuutjes naar een aanlegsteiger voor "veerbootjes" om in de wijk Swarg Ashram te komen moest ik de rivier oversteken. Dit kan met een loopbrug en overdag ook met kleine veerbootjes. In het bootje kreeg ik van een indiaanse familie kleine witte balletjes in mijn handen gedrukt. Ik dacht eerst dat het snoep was maar het bleek visvoer te zijn. Maar goed dat ik niet gelijk in mijn mond stopte haha.. Iedereen gooide het visvoer in het water tijdens het varen. Ik dus ook. Toen ik bij steiger aankwam werd ik aangesproken door een meisjes. Ze vroeg me waar ik heen moest. Ik vertelde dat ik naar Vashishth questhouse moest. Ik kon met haar mee lopen zei ze. Haar questhouse was vlakbij. Ze vertelde dat haar moeder een questhouse had en dat ze daar met haar twee zusjes woonde. Ze vroeg of ik misschien naar haar questhouse wilde komen. Ik had al twee nachten in het andere questhouse gereserveerd dus zei haar dat ik misschien na twee dagen wel even kon komen kijken. We liepen langs een straatje langs de ganges. het zag er gezellig uit. We liepen vervolgens een straat in, weg van de Ganges. Het meisjes wees me mijn questhouse aan en liep vervolgens de straat verder door. Bij aankomst in het questhouse werd ik vriendelijk ontvangen. De kamer bleek ook nog eens ontzettend modern en leek erg schoon. Ik pakte mijn spullen wat uit en ging naar het restaurant van het questhouse om daar wat te eten. Hierna ging ik lekker terug naar mijn kamer en op tijd me bed in. Morgen zou ik eerst naar de yogales gaan en dan Rihiskesh verkennen...

Reacties

Reacties

Stephany

Ik ben weer bij met lezen hoor!! Haha. Wat een verhalen alweer. Zo leuk dat je met iedereen makkelijk in gesprek raakt! Heerlijk toch dat reizen! Xxx

M schapkun

nou nathalia dat was weer een hele reis en toch weer een leuk verhaal!!
Geniet er van groetjes uit vlaardingen

Leila

Leuk verhaal weer Naat. Volgens mij gaan de dagen heel snel voorbij met wat je allemaal meemaakt. Op naar het volgende verhaal!! Xxx

Marc Simmelink

Hoi Nathalia,

Wat knap dat je zo goed tegen Indiaas eten kunt. Je hebt er ook een flinke reis opzitten. Ik hoor al dat je het enorm naar je zin hebt. Mijn nicht weet ook veel van mantra's af. Zij gebruikt het om in een soort van trance te komen en wordt daar rustig van. Hier is alles rustig en Ria houdt zoveel mogelijk bij in de keuken van het bureau. Ik heb zelf de tafel afgeveegd. Groeten van Marc en veel plezier. O ja maak foto's van de Hymelaya's

Marc

Bedankt! Ik ben blij dit te horen haha. De keuken in Rozenburg mis ik alleen nog niet zo ;)

Jan en Marry Vink

Hoi Nathalia, hartstikke leuk om jou verhalen en reisverslagen te lezen. Ik ben niet iemand die gauw een boek pak. Het kan mij niet echt boeien. Maar jouw reisverslag is hartstikke leuk en boeiend. Marry en ik kijken dan ook uit naar het volgende verslag. Het is ook net of jij in een boek leeft als of het niet echt is. We weten wel beter natuurlijk en wensen je nog een voorspoedige reis door het mooie India. Groetjes Jan en Marry.

Natascha

Wat een leuke verhalen. Groetjes van ons allen

frank

Lekker genieten. De tijd vliegt als je leuke dingen doet. Leuk je te kunnen volgen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!